• Despre BAteam
  • Stiri
  • Servicii
  • Solutii
  • Sfaturi de business
  • Cariere

Sfaturi Business


Business Process Reengineering - BPR

Reengineering-ul proceselor de business trebuie privit ca o reconsiderare si o schimbare fundamentala a proceselor unei organizatii pentru a realiza imbunatatiri majore ale performantelor financiare, ale serviciilor oferite si a vitezei de reactie a respectivei organizatii.

In general companiile sunt organizate  pe departamente  functionale (vanzari, marketing, comercial, productie) iar in cele mai multe din cazuri abordarea in cadrul unei proces  de reengineering consta in a realiza reengineering-ul activitatilor desfasurate  la nivel departamental. Recomandarea noastra este ca activitatea de reengineering sa se realizeze unitar printr-o analiza atenta a tuturor proceselor din cadrul companiei. Primul beneficiu al procesului de reenginieering intr-o abordare unitara consta in reducerea pierderilor cauzate de  ’’pasarea’’ sarcinilor de la un departament la altul.

Principalii pasi care trebuie realizati in cadrul unui proces de reengineering sunt:

1.Definirea viziunii, strategiei de business si obiectivelor referitoare la procesele de business.
Procesul de reengineering este condus de viziunea de business care implica anumite obiective specifice: reducerea costurilor, reducerea timpului pe fiecare proces in parte, cresterea calitatii si gradului de satisfactie a clientului.

 
2.Identificarea proceselor de business supuse activitatii de reengineering.
Majoritatea companiilor se focuseaza pe procesele cele mai importante sau pe acele procese care sunt in opozitie cu viziunea companiei. Foarte putine companii adopta o abordare exhaustiva in sensul de  a identifica  si a prioritiza toate procesele si abia dupa aceea de a incepe activitatea de reengineering.

3.Definirea, intelegerea si masurarea proceselor existente in cadrul companiei.
Definirea, intelegerea si masurarea proceselor existente in cadrul companiei este o etapa extrem de importanta in cadrul activitatii de reengineering deoarece evita pe viitor repetarea greselilor si asigura o baza pentru imbunatatirile viitoare ale respectivului proces.

4.Redefinirea procesului si realizarea prototipului.
Procesul rezultat ca urmare a activitatii de reengineering nu trebuie privit ca unul final ci ca un prototip ce trebuie sa suporte iteratii viitoare. In momentul in care se redefineste un proces este extrem de important sa se tina cont de exceptiile care pot sa apara. Fiecare exceptie poate constitui la urmatoarea iteratie o noua ramura a respectivului proces. Fiecare iteratie a respectivului proces are ca rezultat alinierea acestuia mult mai precis la viziunea si strategia companiei si nu in ultimul rand la nevoile clientiilor companiei.

5.Adaptarea structurii organizationale conform cu noul proces.

6.Definirea planului de implementare a noului proces (sau set de procese) rezultat.
Un proiect de consultanta de tip BPR este finalizat doar atunci cind procesele redesenate la pasii anteriori sint puse in practica. Exista mai multe modalitati de a face acest lucru.
- Prin modificari de structura organizationala care sa sustina noile procese
- Prin proceduri de lucru care sa formalizeze fluxurile noi de business, livrabilele si responsabilii pentru fiecare pas din flux, eventual si calendarul care trebuie urmat (pentru fluxuri cu ciclicitate precisa)
- Prin definirea cerintelor pentru solutii si instrumente IT&C si a planului de implementare pentru ele. Implementarea unui proces complex de tip Supply Chain Management spre exemplu se poate infaptui doar cu ajutorul unei solutii IT complexe care sa furnizeze informatii de tip Sales Forecast si Purchase Forecast si sa gestioneze portofoliul de produse al companiei.
Foarte importante sint si etapele de implementare. Schimbari majore de procese trebuiesc puse in practica esalonat ca sa obtinem rezultate maxime. Exista riscul unei respingeri din partea organizatiei in cazul implementarii rapide a tuturor modificarilor de procese. 

Este nevoie in cadrul companiei dvs. de reengineering ? 
Raspunsul este  categoric DA daca :

 

  • exista conflicte intre diverse departamente din cadrul organizatiei dvs. ;
  •  

  • sunt foarte multe sedinte interne;
  •  

  • sesizati ca exista activitati pe care nu si le asuma nici o entitate din cadrul organizatiei;
  •  

  • sesizati ca exista activitati pe care le revendica mai multe entitati din cadrul organizatiei;
  •  

  • sunt folosite excesiv mijloace de comunicare precum mail-ul si notele interne;
  •  

  • piata s-a maturizat si batalia pe market share se duce foarte mult pe pret.